Om Skam

Det finnes et nytt stjerne på tv himmelen i Norge som har klart seg å bli ekstremt populært utover Norge også. Italia, Nederland, Tyskland og Frankrike har til og med kjøpt rettighetene og har lagt egne versjoner av serien. Og i USA skal serien sendes på facebook denne høsten.

Historien om en jentegjeng fra Oslo på vidergående skole med alle problemer, utfordringer, forelskelser og gleder av ungdommen er like smart som den er underholdende og berørende.

I September i 2015 kom første episoden av den første sesongen ut med Eva i hovedrollen. Hver sesong får en annen protagonist og er nevnt etter den. Andre, tredje og fjerde sesongene heter “Noora”, “Isak” og “Sana”.

Jentene fra gjengen heter Noora, Vilde, Sana, Chris og Eva og alle har veldig ulike bakgrunn og måter å møte utfordringene sine. I begynnelsen er båndet mellom de fem ikke så sterk enda og vennskapet skreller seg veldig sakte ut av egget.

Eva kjemper med forholdet til skatergutten Jonas, som var tidligere kjæreste med hennes bestevennine og det er derfor hun er ensom og har ikke noe andre venner for øyeblikket. Vilde forelsker seg i William, den rike og sjekke russekongen og er veldig forhippen på å få den egne russekarrieren i gang og mobiliserer gjengen med å få seg på en av de populære russebusser. Noora er den feministiske, intellektuelle som virker ekstremt voksen og selvstendig og har alltid noe smart eller frekk å si. Hun bor i leilighet med Linn og Eskild. Sana, den tøffe muslima med magisk hijab og Chris, den kule alltid med cap og sporty klær og tørre kommentarer.

Bak serien sto ideen om å lage nettsiden til NRK som appellerer til et yngre publikum. Julie Andem jobbet siden 2007 for NRK og har vært involvert i barneprogrammet NRK Super i tre serier, som ble oppfattet som fiktive videoblogger: Sara, Mia og Jenter. I sistnevnte Andem tok allerede regissør, manus og redigering, konseptet utviklet hun sammen med Ingvill Marie Nyborg. Etter fire vellykkede sesonger NRK P3 endelig nærmet seg henne til å utvikle en lignende serie for et ungt publikum.

For å grundig forberede serien reiste Andem et halvt år rundt Norge og intervjuet tenåringer om deres liv. Hun identifiserte dems egne ord og fant ut av et avgjørende element: trykk – som tenåringer føler seg utsatt. Og de ønsker hun å ta med på sitt TV-show. De var ikke profesjonelle skuespillere som gjorde jobben med serien, men Andem søkte på en avstøpning fra 1.200 ungdommer, de mest lovende kandidater. Filmen ble skutt med en meget stram tid kvote, som de fleste skuespillere går på skole eller har en jobb. [3] Den første historien, den Andem utviklet, var forholdet mellom Noora og William (Sesong 2); for å forberede denne historiens grunn, skrev hun Sesong 1.

Serien ble forfremmet nesten utelukkende gjennom sosiale medier fordi målgruppen har mulighet som mest sannsynlig til å oppdage det på eget initiativ, så utøvende produsent Håkon Moslet. På grunn av det spesielle konseptet sanntid publisering og interaktivitet ved å integrere sosiale medier inn i historien, som Mari Magnus er ansvarlig WebProducer, er Skam vellykket først og fremst som en web-serie. [3] Produksjonskostnadene er meget lave sammenlignet med andre produsert av NRK-linje; for den andre og tredje sesong i 2016 et budsjett på om lag 10 millioner var nok (ca € 1,1 millioner). [5]

PRESSEKONTAKT

PM-International Norge AS
Inger Sverresson

Mustad Næringspark, Raufossvegen 40, bygn 121
N-2821 Gjøvik

Website: https://www.pm-international.com/no/
E-Mail : service@pm-international.no
Telefon: +47 62 35 70 70